Hoe ziet jouw tolerantievenster eruit?

Ik schrijf vandaag een blog over ons tolerantievenster, want ik voel dat er heel wat mensen daar meer over willen weten.
Denk je nu tolerantie wat?????

Ik hou ervan om alles concreet, behapbaar en visueel te maken. Aarzel dus niet om zeker ook het filmpje te bekijken. Hieronder vind je een beeld hoe dat eruit ziet en verder leg ik uit wat het inhoudt.

In ons tolerantievenster kunnen we bij wijze van spreken de wereld aan. Daar kunnen we genieten, zijn we blij en loopt alles op rolletjes. Nu is het zo dat in het dagelijks leven we niet constant binnen dit tolerantievenster zitten en ook niet kunnen blijven en dat is oké. Ons lichaam heeft stress nodig en het leven is ook met ups en downs. Het gaat erom hoe zorgen we ervoor dat ons lichaam dit beter aankan?

We kunnen ons tolerantievenster vergroten en zorgen dat we bewust zijn wanneer we uit dat tolerantievenster gaan. Ik zie dat als volgt. Het eerste zorgt ervoor dat we meer draagkracht hebben (tolerantievenster verruimen). Het tweede zorgt ervoor dat we meer veerkracht hebben (het snel terugkeren binnen het tolerantievenster).

De vraag is, hoe breed is je huidig tolerantievenster echt. Want we kunnen de dag van vandaag allemaal heel goed toneelspelen, merkte ik ook op bij mezelf. Als je toneelspeelt, gelooft je medemens je misschien wel, je lichaam niet!

Je lichaam gelooft alleen wat het voelt en dat is op onbewust niveau. Je lichaam communiceert voor 80% met je brein. Je brein communiceert voor 20% met je lichaam op bewust niveau en hierbij kunnen heel veel signalen verkeerd geïnterpreteerd worden…
Concreet voorbeeld: Je komt in een situatie waar je voelt dat je bang bent. Je brein begint dan te zeggen “je hoeft niet bang te zijn”. Je lichaam verstaat “Er is gevaar breng alles in gereedheid om te vluchten , vechten of bevriezen”!!!!!! Daar sta je dan! Je lichaam en brein zijn compleet uit het tolerantievenster. Dan denk je misschien aan iemand die daar geen last of minder last van heeft, in die situatie waar jij terecht komt. Dat kan zijn om twee redenen. Hun tolerantievenster is groter of ze kunnen beter toneel spelen…
Aan zich maakt het niet uit wat het is. Wat wil jij voor jezelf in deze situatie?

De ene gaat sneller bang zijn, de andere sneller kwaad. In beide gevallen zit je uit je tolerantievenster, hierbij is er geen goed of fout. Er is enkel wat jou belemmerd en waar je iets aan wilt doen.

Wat kan je dan doen?
Je kan werken aan het verbreden van je tolerantievenster.
In het algemeen kan dit door lichaamsbewustwording, ademhalingsoefeningen, relaxatie oefeningen, bewustwording van triggers en nog zoveel meer.

Waarvoor kan je bij mij terecht?

  • Ademhalingsoefeningen
  • Lichaamsbewustwording
  • Bewustwording van triggers
  • Relaxatie oefeningen
  • Meer info van wat er gebeurd in het lichaam.

Voor de ademhalingsoefeningen werk ik met hartcoherentietraining. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde manier die ervoor zorgt dat je tolerantievenster verbreed. Het gaat erom dat je je lichaam traint rustig te worden door te ademen en je hart meer veerkracht te geven. Een beetje zoals je hart trainen als je gaat sporten, alleen anders. Je gaat het leren tot rust te komen en rust te bieden in je lichaam, wat zijn effect heeft op je gedachten. Dit heeft ook een voordeel op lange termijn, je kan beter en sneller vertragen.

Bij lichaamsbewustwording ga je voelen wat er gebeurt en benoemen. Je gaat het op lijsten in je hoofd of op papier, zo weet je wat er gebeurt als je angst, boosheid, verdriet, gespannen, blij,… wordt.

Wat is een trigger? Het is een gebeurtenis die ervoor zorgt dat je helemaal alert wordt van alles wat er rondom je gebeurd. Je gaat reageren zonder echt stil te staan bij wat of hoe je iets doet.

Relaxatie oefeningen bestaan uit twee facetten, de lichamelijke relaxatie en meditatie. Lichamelijke relaxatie zorgt ervoor dat je met je lichaam en met je volle aandacht hier in het moment bent. Meditatie zorgt ervoor dat je nieuwe neurologische banen aanmaakt in je hersenen. Die zorgen ervoor dat je meer draag- en veerkracht krijgt in je gedachten en denkvermogen.

Verder informeer ik je graag van wat er gebeurt in je lichaam op fysiologisch vlak. Fysiologisch wat? Wel, welke hormonen er vrij komen op welk moment en wat er gebeurt in je hersenen. Hoe je dit kan aanpakken en wat er dan gebeurd. Ik breng de wetenschap erachter op een behapbare manier tot bij jou.

Wil jij graag meer weten? Schrijf je dan in voor mijn webinar, deze is maandelijks. Inschrijven kan hier.

Wil je graag een vrijblijvend gesprek? Dat kan hier.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.